3.ročník | měření číslo 2 |
---|
Posuvným měřítkem změřte průměr dané skupiny součástí. Vypočítejte nejpravděpodobnější výsledek měření a určete směrodatnou odchylku. Naměřené hodnoty uspořádejte do tabulky. Nakreslete, popište a vysvětlete princip nonické stupnice posuvného měřítka a způsob odečítání naměřených hodnot.
Nakreslete princip nonické stupnice
Posuvné měřítko se dá použít k měření vnějších rozměrů, vnitřních
rozměrů i k měření hloubek. Měří obvykle s přesností 0.1 mm což umožňuje
takzvaná nonická stupnice. Tato stupnice vznikne rozdělením 9 mm základní
stupnice na 10 dílků nonické stupnice. Tedy každý dílek nonické stupnice
je o 0.1 mm kratší než dílky na základní stupnici. Této hodnotě říkáme
nonická diference.
Měřenou hodnotu odečteme tak, že ryska 0 nonické stupnice nám udává na
základní stupnici celé mm rozměru. Pak najdeme tu rysku nonické stupnice
která se nejlépe kryje s některou ryskou základní stupnice. Tato ryska
nonické stupnice nám udává desetiny mm, které přičteme k celým mm rozměru.
Tabulka naměřených hodnot
číslo měření | naměřený rozměr Xi (mm) | zdánlivá chyba epsiloni (mm) | epsiloni2 (mm2) |
---|---|---|---|
1 | |||
2 | |||
3 | |||
4 | |||
atd. | |||
počet měření n |
součet Xi (mm) |
součet epsiloni (mm) |
součet epsiloni2 (mm2) |
Výpočet průměrné hodnoty měřené veličiny
Výpočet směrodatné odchylky
Zhodnoťte postup a uveďte výsledky měření